Monday, November 7, 2011

关于削减公务员的弥天大谎

DAP mahu kurangkan penguasaan Melayu
KUALA LUMPUR 5 Nov. - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yakin hasrat DAP mahu mengurangkan jumlah kakitangan awam bukan disebabkan faktor ekonomi semata-mata.
Sebaliknya tegas Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali, ia merupakan agenda politik untuk mengurangkan pengaruh orang Melayu dalam sektor kerajaan.
"DAP ada niat tersirat di sebalik hasrat mereka itu. Kita kenal siapa DAP dan dakwaan bahawa ia demi kepentingan ekonomi hanyalah sandiwara semata-mata," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua yang disiarkan akhbar berbahasa Cina pada 1 November lalu bahawa kerajaan DAP akan mengurangkan kakitangan kerajaan dan menamatkan perkhidmatan mereka yang tidak efisien seperti dilakukan kerajaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan.
Sementara itu, Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin berkata, hasrat DAP itu merupakan ugutan terhadap kakitangan awam.
"Ini merupakan satu bentuk politik ugutan terhadap kakitangan awam. Justeru, saya menyeru semua penjawat awam supaya menolak kumpulan politikus berkenaan yang semakin mabuk mahu mendapatkan kuasa," jelasnya.
Yang Dipertua Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwandin Hamzah tidak terkejut dengan hasrat DAP itu kerana percaya memang wujud gerakan halus seperti berlaku Pulau Pinang.
"Saya pasti ini strategi DAP untuk memastikan mereka terus berkuasa serta membentuk legasi pemerintahan khususnya di Pulau Pinang," jelasnya.
l DAP ambil langkah ke belakang ingin kurangkan penjawat awam - CUEPACS - muka 15
------
DAP tidak peduli nasib rakyat
KUALA LUMPUR 6 Nov. – Hasrat DAP mahu mengurangkan bilangan penjawat awam sekiranya dipilih sebagai pemerintah negara membuktikan parti berkenaan tidak pernah mempedulikan nasib rakyat dan hanya mementingkan kuasa semata-mata.
Setiausaha Gabungan NGO Malaysia (GNM), Mohd. Jurit Ramli berkata, hasrat DAP itu juga membuktikan bahawa parti berkenaan telah gagal mempamerkan kredibiliti sebagai pemerintah sebelum berjaya menguasai negara ini.
“DAP belum pun memerintah negara lagi, mereka hanya memerintah Pulau Pinang sahaja tetapi timbul pula idea bodoh seperti itu yang hanya membebankan rakyat. Apa yang mereka fikirkan?
“Adakah mereka tidak sedar tindakan itu hanya memberi lebih banyak kesan negatif daripada positif kepada rakyat. Kadar pengangguran negara akan meningkat dan apabila ia berlaku masalah lain membabitkan aktiviti sosial serta ekonomi juga akan terlibat.
“Kalau beginilah cara pemikiran pemimpin DAP, mereka telah gagal sejak dari awal lagi. Pemimpin seumpama ini tidak seharusnya dibenarkan memerintah kerana hanya akan menghancurkan negara sahaja,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Menurut Jurit, hasrat DAP itu juga membuktikan bahawa parti berkenaan mempunyai motif tertentu terutamanya apabila mengambil kira bilangan orang Melayu yang bertugas dalam sektor awam.
“Jadi, saya gesa semua kakitangan awam khususnya yang berketurunan Melayu, nilailah sendiri hasrat yang disuarakan DAP itu. Janganlah kita tersilap memilih pemimpin untuk mentadbir negara kerana kelak kita sebagai rakyat yang akan mengalami kerugian,” jelasnya.
Sementara itu, Pengerusi Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin memandang serius hasrat DAP tersebut.
“Kakitangan awam negara ini merupakan antara kakitangan eksekutif yang terbaik di rantau ini. Pentadbiran awam Malaysia yang berakar umbi dari pentadbiran United Kingdom mewarisi sebuah corak pentadbiran yang cekap, berintigriti lagi profesional,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini.
------
Tidak selesa lihat penguasaan Melayu
Oleh SYUKRI SHAARI
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 6 Nov. - Hasrat DAP mahu mengurangkan bilangan penjawat awam sekiranya dipilih sebagai pemerintah negara mengukuhkan dakwaan bahawa parti berkenaan tidak selesa melihat penguasaan orang Melayu dalam sesuatu bidang.
Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, semua pihak sedar majoriti penjawat awam merupakan orang Melayu dan DAP tidak selesa dengan perkara tersebut.
“Mereka (DAP) memang ada agenda tersembunyi menerusi hasrat tersebut dan bukanlah semata-mata mahu mengurangkan perbelanjaan kerajaan seperti didakwa.
“Mereka ini memang tidak boleh tengok orang Melayu lebih sedikit dalam sesuatu. Kita (Melayu) memang ramai dalam sektor awam, jadi mereka cuba untuk mengurangkan penguasaan kita dalam sektor tersebut,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Menurut Zulkifli, DAP seharusnya melaksanakan terlebih dahulu hasrat mereka itu di negari-negeri ditadbir pembangkang dan lihat kesannya.
“Saya cabar mereka laksanakan dahulu hasrat mereka itu di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Kita tengok apa reaksinya,” jelasnya.
Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua yang disiarkan dalam sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini bahawa kerajaan DAP akan mengu rangkan penjawat awam dan mena matkan perkhidmatan mereka yang tidak efi sien seperti yang dilakukan kera jaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan
Ruangan Bisik-Bisik Mingguan Awang Selamat yang turut menyentuh isu tersebut menganggap ia sebagai satu lagi provokasi DAP yang tersirat agenda tertentu.
Sementara itu, Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Noor berkata, itulah belang sebenar DAP yang bersikap rasis dan menanam kebencian terhadap orang Melayu dan asas negara.
Katanya, konsep Malaysian-Malaysia yang dimulakan oleh PAP dan diteruskan oleh DAP adalah atas semangat yang sama iaitu tidak mengiktiraf Melayu dan Islam sebagai teras negara ini.
‘‘Cuma semangat rasis dan kebencian itu hanya muncul sekarang setelah DAP yakin mereka boleh peralat dan tunggang pemimpin Melayu yang terdesak seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sanggup gadai maruah bangsa dengan didokong sekelompok pro Anwar yang rakus kuasa di dalam Pas.
‘‘Ini membuatkan DAP semakin berani terjemah semangat rasisnya dengan kenyataan terbaru berhubung kakitangan awam itu,’’ katanya.
正当我们还在争执关于性向自主活动的是与非时,五毒散已经在炒作另一项课题了,这次的课题源自潘俭伟在10月31日发表过的“削减一半公务员以减轻国家负担”言论。我把连续两天看到的新闻和评论都放上来了,但基本上内容没什么差别。
潘俭伟在一项座谈会上表示民联政府上位后将通过计划逐步令老一辈的公务员提早退休,并吸引更多有素质的大学生加入公务员行列。这样的一番话,就被五毒散妖魔化成民联上台后将大刀阔斧砍掉一半的公务员,不理他们的死活。
五毒散这次下的毒药分成几个层次:第一、它恐吓公务员们,民联上台后将不理他们的死活,把他们裁掉;第二、此削减公务员计划并非是民联想为国家省钱,反而是行动党想要削减马来人在政府部门的影响力;第三、削减公务员将造成大量的失业率,使国家经济崩溃。
最后五毒散的总结是这样的:为了巩固马来人的地位、为了国家经济稳定、为了不让利欲熏心和霸权的民联上台,公务员必须支持捍卫他们权利的国阵。
从这里我们就可以看到五毒散放毒的手段多么高明,他们把潘俭伟的言论摘头砍尾,只取“削减一半公务员”的言论来加油加醋(哦,不,应该是加砒霜加鹤顶红),偏偏句句都是公务员最担心的问题,借此让公务员们人人自危,为了“保住饭碗”而支持国阵,真可怕!
事实上,我们回看潘俭伟的言论,与五毒散说的根本就是两件事——潘俭伟说的,是让老一辈的公务员提早退休,而不是裁员,更何况,那不是以迅雷不及掩耳的速度进行的,是通过计划“逐步”实现的。
我国的政府部门公务员过剩早就不是一个新鲜的话题,许多人更因为公务员的门槛低、福利好且几乎不可能被解雇的这些原因而成为公务员。这样的“铁饭碗”造成了多少公务员上班得过且过、效率偏低相信大家也是有目共睹,这也是其中一个尽管公务员过剩但政府部门办事效率依然差强人意的最主要原因。削减公务员可说是与灭绝贪污滥权同等重要的非行不可的政策。
如果你的身边恰好有身为公务员而又被五毒散毒到惶惶不可终日的朋友,记得帮他打一剂解药了。

4 comments:

安东尼老爷 said...

天妃你写中文政治评论,又要把五毒散报纸的马来文翻译成中文,真的很花累精神的。但是为了让大家知道这份马来报章所写的新闻内容,你义不容辞的写下去,告诉大家真相。真令本老爷钦佩不已。

Unknown said...

東方日報每天都有外報翻譯,看標題後往下看就知道那兩三份番薯馬灿冚包散報紙,看完后包你血壓標高,也好!起碼讓沒看馬來報的人知道它們在寫什麼,因為513時五毒散是用爪夷文寫的,又沒華人知道它們寫什麼鳥東西。唉!公務員大軍很難搞的。

jb said...

五毒散所针对的是DAP(火箭党),想分化民联有那么容易吗?番薯国的公务员是世界最多的国家之一,那些不务正业,不事生产的不应该被炒吗?这些政府的手脚(KAKITANGAN)如果被炒,肯定要饿饭了。难不成要这些高级人员在街边卖小炒或拿个破饭碗蹲着要钱......哪里像土权那只青蛙可以在国会睡觉钱找拿!得空又出来吠两声,凸!

james tan said...

国文的BLOG 那儿不知所谓的枪手还好意思把歪曲了的潘俭伟言论拿来放大, 幸好你有写这篇文章让大家看五毒散如何散播谣言, 辛苦你了.