Sunday, November 20, 2011

这次轮到印度人要小心了

Masyarakat India dikhianati
KUCHING 19 Nov. - Pasca pilihan raya umum 2008 adalah detik hitam dalam sejarah politik masyarakat India apabila pelbagai siri pengkhianatan dilakukan oleh pembangkang terhadap mereka.
Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MIUP), Senator Datuk S. Nallakaruppan (gambar) berkata, nasib masyarakat India di tangan pembangkang ibarat 'habis madu sepah dibuang' sedangkan peralihan undi mereka pada pilihan raya umum lalu menyumbang kemenangan besar pembangkang di 81 kerusi Parlimen dan merampas empat kerajaan negeri.
Justeru katanya, masyarakat India mesti diberi kesedaran mengenai penipuan oleh pembangkang yang hanya mahukan undi tetapi tiada agenda pembelaan terhadap nasib mereka.
"Sebagai seorang pemimpin sebuah parti yang mewakili masyarakat India, saya akan turun padang dan mengadakan pertemuan dengan masyarakat India semoga mereka lebih faham dan tidak terpedaya dengan hasutan dan tipu helah pembangkang.
"Sasaran saya adalah mendapatkan kembali sepenuhnya sokongan masyarakat India terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Mengulas lanjut Nallakaruppan berkata, walaupun pola sokongan masyarakat India kepada pembangkang dilihat menurun setelah satu per satu keburukan pentadbiran kerajaan pembangkang Pulau Pinang dan Selangor didedahkan selain tampuk kepimpinan BN diambil alih Najib, perkara itu tidak boleh diambil mudah.
Katanya, proses untuk mengembalikan sokongan masyarakat India harus dijalankan secara berterusan dan bersungguh-sungguh.
"Sokongan masyarakat India amat penting bagi memastikan kemenangan besar buat BN pada pilihan raya umum akan datang," tegasnya.
不知道大家是否还记得之前我写过的一篇博文:《马来人又要小心了》。当时我看见发出“马来人必须团结一致”的警告,居然是出自一个名不经传的印度政党主席之口,几乎就笑翻了天。终于,昨天我看见这“仁兄”终于发表了符合自己身份的言论了。
基本上这则新闻可以不用看,内容几乎和之前那则要求马来人团结的新闻一模一样,不过现在把“马来人”的字眼换去“印度人”而已。
通篇言论就是说民联背叛印裔社会,厉害的是,由头到尾没有任何一个印裔社会被背叛的例子。
我忽然想起一个学长和我聊起对“新诗”的看法的时候说过的一句话:“新诗其实很容易写,你就把所有的形容词都放进去就可以了,千万不要好像写论文酱把例子放进去,写得越让人摸不着头脑越好。”
当然学长说的这番话是开玩笑的,但用在此时此刻,还真的有一种非常契合的的神奇效果。
上次忘了一提,这神奇的Datuk S. Nallakaruppan本来是安华认识了三十年的网球球伴。

题外话一下,为什么我总觉得安华挑选朋友或下属的眼光很烂啊?还是,在政治里,根本没有所谓的朋友?

1 comment:

安东尼老爷 said...

安华交友不够谨慎,把每个朋友都当着心腹,所以最后给自己最相信的老友出卖了,还不知道。
寄语安华哥下面几句话,

一生一死,乃知交情
一贫一富,乃知交态
一贵一贱,交情乃见。

谨记这句话,就不会被朋友出卖了。