Saturday, November 12, 2011

国阵挑选候选人的神奇逻辑

BN letak calon pilihan rakyat
PUTRAJAYA 11 Nov. – Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, BN mahu calonnya yang bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) akan datang bukan sahaja boleh menang tetapi juga merupakan pilihan rakyat.
Beliau berkata, pengumuman Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang tidak meletakkan had umur atau jumlah pernah menjadi wakil rakyat untuk menjadi calon, bertujuan memastikan calon yang bertanding nanti adalah mereka yang dikehendaki rakyat.
Menurutnya, perkara itu penting bagi memastikan bakal-bakal calon BN nanti tidak hanya berusaha memenuhi kehendak ahli parti tetapi juga permintaan rakyat di kawasan masing-masing.
“Saya juga berkeyakinan pengumuman Perdana Menteri mengenai kriteria calon BN semalam telah melenyapkan persepsi sebelum ini yang mengatakan yang tua tidak boleh menjadi calon.
“Oleh itu, saya berkeyakinan bahawa calon yang akan diketengahkan oleh BN untuk pilihan raya umum nanti adalah calon yang dikehendaki oleh rakyat,” katanya.
我一直以为,任何政党挑选大选的候选人,都是依据民意来挑选的,毕竟投票的是人民,他们必定会在衡量一个人选的民望、知名度与当地选民的需求之后才作出决定的,因为这样的决定才能协助他们挑选出有胜算的候选人。
原来这一套并不适用于国阵。你看国阵的逻辑:
“巫统总秘书拿督斯里东姑安南说,国阵要求在第十三届大选上阵的候选人不仅仅能胜出,还必须是人民的选择。”
如果不是民意所向,又怎能胜出呢?我看来看去都不明白。原来国阵能胜出的人都不是民意所向的啊?那他们如何胜出?难道……难怪……
再看下去,东姑安南又说:“这很重要,因为这将保证国阵的准候选人不仅仅努力满足党员的需求,也满足各自选区内选民的需求。”
也就是说,一向以来,国阵候选人都是以自己党员的意愿为归依的啦!如果这次不“强制性”要求他们必须是“民心所向”,他们会管那些选民去死?
唉,我知道国阵每次大选都来阴的来假的来毒辣的、朋党也来强的来抢的来独吞的,只是没想到东姑安南这么大方公开承认而已。

No comments: