Saturday, December 10, 2011

模范生的定义

Najib ‘role model’ terbaik
KUALA LUMPUR 10 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah ‘role model’ terbaik untuk generasi muda kerana kejayaan beliau mengatasi sepenuhnya jurang antara generasi dalam tempoh kurang dua tahun selepas mengambil alih tampuk pemerintah negara.
Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, Najib seorang pemimpin yang tidak takut menongkah arus apabila tampil berani melaksanakan transformasi bagi mendekatkan dirinya dengan generasi muda.
“Penghayatan beliau terhadap aspirasi orang muda dengan mengaitkan masa depan negara adalah masa depan mereka, berjaya menarik sokongan generasi muda terhadap kepimpinannya. Najib tidak takut kepada darah muda ketika ramai pemimpin lain gerun kepada semangat itu.
“Pendekatan yang dipelopori menerusi media sosial sehingga boleh mengajak generasi muda menonton bola sambil minum teh di rumahnya adalah satu sikap yang amat mempersonakan. Pendek kata Najib telah menjadi ‘role model’ kepada generasi muda,” katanya di sini hari ini.
以前上小学的时候,每一年学校都会选出各年级的模范生。那时我还小,其实我并不是很清楚校方的遴选标准是什么,大概就是成绩极度标青、学习态度良好和获奖无数吧。所以每一年的模范生来来去去都是那一个而已。虽然遴选标准并没有被公开,但只是看每年获选的那个学生,还是大概猜得出来的。
看了这篇报道,我就真的没办法猜到这个“最佳模范生”的遴选标准在哪里了。难道我们国家人才凋零到连一个比较品行端正的人都没有了吗?还是依不拉欣阿里大人认识的都是癞蛤蟆,除了一个纳吉?
虽然这篇新闻很明显就是依不拉欣阿里和五毒散的捧大脚之作,但大家别小看了这五毒散的威力。我还记得朋友写过的一篇博文当中就有提到:“有一次跟马来同事聊起政治时,她突然破口而出一句:我相信现任首相是好人,他想要改革,是他的妻子不好。”(全文请看http://blog.yukping.com/2011/12/blog-post_04.html)文中的这位“马来同事”据朋友所言,是一个二十多岁的年轻人,长期阅读主流马来报章。这就是现今普遍的马来年轻人看法,多可怕。
根据《当今大马》12月9日的一篇报道指出,选民册中有68%的年轻选民,有逾八成的华裔青年支持民联,但由于较多的马来选民支持国阵,使得国阵仍然比民联占有更多的年轻票。这是一个警告啊!我们不能在自己的族群里继续谩骂下去了,除了让自己身边的那两成支持国阵的朋友认清事实,更要结交多一些友族同胞让他们醒觉啊!这才是最重要的!
P.S.:不过有一件事很奇怪,我认识的马来朋友,若是有政治醒觉意识的,都非常支持两线制,而且是走在非常前线的那种;若是没有政治意识的,就真的完全受到五毒散的荼毒,愚昧地支持国阵,非常极端,没有站中间、没立场的,真奇怪。

1 comment:

馬蓋 said...

支持国阵的人民大部份都是滿意於現狀而不思求變﹐愚忠報国。