Saturday, December 10, 2011

巫统妇女组媳妇熬成婆了?

BN Pahang letak ramai calon wanita
PEKAN 10 Dis. - Barisan Nasional (BN) Pahang mungkin akan meletakkan lebih ramai calon wanita pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang dijangka diadakan tidak lama lagi.
Pengerusi BN Negeri, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, beliau sedang meneliti calon wanita yang boleh menang dan sesuai untuk bertanding pada pilihan raya itu.
Setakat ini, beliau mengenal pasti hanya dua calon wanita yang boleh menang untuk bertanding.
“Memang wanita dalam BN kuat bekerja dan mereka telah minta kouta untuk menjadi calon.
“Tetapi calon yang boleh menang di kalangan wanita tidak ramai dan kita kena cari dulu. Proses mencari calon tersebut akan saya teruskan,” katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Pelancaran Projek InfoSTI@MOSTI di Nenasi, di sini hari ini.
写这篇评论不知道会不会得罪很多女权分子,不过我一向都对女权没什么意见,因为我一直认为造成男女不平等的问题根源在于经济和知识,而不是性别。
我身边有一些非常积极为女性说话、捍卫女性权利的朋友。有时候我真的不明白,他们可以因为一个领袖是女性而盲目地吹捧她、崇拜她、捍卫她。他们甚至可以说出:“就因为她是女性,我一定支持她!”或“女性当自强已经很不容易,更何况是当领袖!从这一点上看来我们就必须支持她!”这样的话。对我来说,这样的话跟“华人支持华人”之类的废话根本没有分别。
好吧,过了巫统大会,在大会上公开要钱要project要上阵的妇女组代表们现在终于听到一些好消息了——彭亨州巫统“可能”让多一些女性担任下届大选的候选人(也不知是不是因为莎大姐的表现实在是太强悍了,吓得他们赶紧给些小希望这些像极了饿虎的妇女组代表)。
有时我真的很佩服这些政棍,其实由头到尾这篇新闻都是在讲废话,一开始说“可能”派遣多一点的女性候选人上阵,后面却又说有胜算的女性候选人不多,所以到最后还是什么都没肯定,但标题却用非常肯定的语气来忽悠读者。稍不留意的女权分子啊,就要高兴个半天了。
说真的,我管那候选人是不是女的,我是挑人民代议士,不是选老婆。性别在政治里,根本就跟宗教和种族一样,是个被政客玩弄在手上的课题,如果我们傻傻掉进去,那就太不理智了。

No comments: